vrijdag 4 oktober 2013

De Bonte pluk

beste lezers,

Freinet ten top, dat is kort samengevat
onze ervaring met de fruitpluk!!!
 
 
Gisteren beleefden we met alle leerlingen van De Bonte Specht een unieke & super leerrijke ervaring.  Elke leefgroep op zijn eigen niveau en met z'n eigen plezier.
 
We startten de namiddag met het bekijken van een filmpje dat ons toonde welke stappen ondernomen worden van aan de boomgaard tot in de winkel.  Hierbij leerden we héél veel bij:
 
                          * appels worden geplukt met een trein met 3 niveau's
 
                          * daarna mogen ze in bad & krijgen ze een massage!!!
 
                          * sorteren volgens grootte & gezellig in het kratje 
 
                          * maar daarna is het wel in de frigo te doen
 
                          * dan op naar de veiling
 
                          * om uiteindelijk verkoopbaar te zijn.
 
Dat was deel 1, deel 2 was pure verrijkende actie!!!!
 
 
De leerlingen van de regenboogklas mochten het proces startten met de pluk, we leerden dat plukken niet zomaar gaat.  Er is een einde aan het gladde steeltje & daar moeten we plukken.  Ook voorzichtig deponeren in de manden is van belang. Volgende week gaan we in de les techniek trouwens op zoek naar een manier om appels hoog uit de boom te plukken zonder een ladder! Dan op naar de sorteereenheid van Klavertje4.
 
 
Klavertje4 had de eer om de appels & peren te sorteren: eetappels & appelmoesappels.  We konden zien hoe een peer soms misvormd is & dan eigenlijk ook niet de winkel haalt, maar eigenlijk wel best lekker kan zijn.  Voor ons hoorden ze er wel bij.  Ook keken we als het fruit niet gestoken was of als er geen rotte plekjes waren.   Eens gesorteerd: op naar de waseenheid van de kleuters.
 
 
De leerlingen van de bolletjesklas sloofden de mouwen op & wasten het fruit nauwkeurig, vervolgens droogden de kinderen van de kikkerklas het fruit af.  Samenwerken zorgt voor vlot werken.
 
 
En dan naar de laatste eenheid van de Zonneklas: de weegeenheid.  We gingen aan de slag met diverse meetinstrumenten: digitale & analoge weegschaal, onszelf als weegschaal = schatten en de hangweegschaal.
 
 
Vervelen deden we ons zeker niet: wanneer er wat tijd over was gingen we op een andere manier aan de slag, maar nog steeds volgens onze principes.
 
 
De kleuters kregen een les in motoriek waarbij ze mochten tekenen op de speelplaats met stoepkrijt, de grote kleuters deden hetzelfde, maar dan op krijtborden of tekenezels.  De eerste graad ging op ontdekking naar de letters van het fruit en leerden die dan ook lezen & schrijven.  De oudste leerlingen maakten elk hun eigen vrije tekst rond de bonte pluk.
 
Tientallen doelstellingen werden via deze weg gerealiseerd & dat eigenlijk puur uit eigen ervaring!!
 
Ook zeggen we hierbij graag dankuwel aan de helpende ouders, dit is wat Freinet bedoelt met ouderparticipatie!!!!
 
 
 

1 opmerking:

  1. Bedankt aan juf Daisy voor de uitleg bij het filmpje...
    Bedankt aan iedereen om zo goed mee te helpen...
    We vonden het een fijne en leerrijke namiddag en het gaf een echt goed gevoel om zo met z'n allen samen te werken!

    En proficiat...alles is verkocht!
    Dikke pluim voor iedereen...

    BeantwoordenVerwijderen